Уроки



Перший урок 2016року

(переглянути)


Тема: Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та ос­воєння Африки.
Практична робота № 7. Визначення географічних координат крайніх точок Африки
   Мета: познайомити учнів з історією відкриття Африки; розвивати навички самостійної роботи з планами і картами, підручником; розвивати логічне мислення, творчий підхід до вивчення географії;                     виховувати ціннісне ставлення особистості до природи, формувати екологічну культуру особистості;                                    

   Тип уроку: урок - подорож

   Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, комп’ютерна презентація «Африка. Географічне положення. Історія дослідження», атласи, підручники, зошит для практичний робіт, мультимедійна дошка та проектор
                                                  ХІД УРОКУ
   І. Організаційний момент

   Звучить африканська мелодія народних мотивів
   Девіз уроку: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся»

Китайська мудрість

- Поясніть, як ви розумієте цей вислів?
   ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
   Бліцопитування.

1.  Як ви вважаєте, чому вивчення курсу географії материків і океанів почалося з розділу «Океани»?
2. Що таке материк? Які материки ви знаєте? Покажіть їх на карті.
3. Які екологічні проблеми материків та океанів ви пам’ятаєте?
Тестові завдання
1. Найбільший за площею океан:                                                                           а) Індійський;                 б) Тихий;               в) Атлантичний;   г) Північний Льодовитий
2. До теплих течій Світового океану належить:                                                   а) Каліфорнійська;         б) Бразильська;     в) Бенгальська.
3. Найглибша западина в Тихому океані:
а) Маріанський жолоб;   б) Курило-Камчатський;     в) Філіппінський жолоб.
4. Перший з європейців перетнув Тихий океан:
а) Д. Лівінгстон;              б) Х. Колумб;        в) Ф. Магеллан.
5. Температура океанічної води з глибиною:
а) підвищується;            б) знижується;        в) не змінюється.
6. Яке море  називають «стічною канавою», де щороку у його води надходить сотні тисяч тонн нафти та нафтопродуктів?
а) Середземне;  б) Азовське;  в) Мертве;
   ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності 

Ми закінчили з вами вивчати тему «Океани», та починаємо вивчати великий розділ про материки. А самим першим буде … Африка (демонстрація слайдів про Африку). Дізнаємось про екологічні проблеми на континенті.

   Оголошення теми, мети уроку
   Материк, який ви вивчатимете першим, - Африка. Чому саме Африка? Можливо, тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими. А можливо, і тому, що Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю.
   ІV. Вивчення  нового матеріалу 
   Ми починаємо з вами подорож сонячним материком. Уявімо, що ми з вами сідаємо у літак, який називається: «Кам’янка – 2013». Будь-ласка, пристібаємо ремені безпеки. Перевірте чи взяли із собою карту та гарний настрій. Першою нашою зупинкою буде м Рас – Енгела, стародавній житель якого нам розповість про походження слова «Африка».

Походження назви материка

     Спочатку словом “афри” населення давнього Карфагену називали людей, які існували неподалеку від міста. Цю назву зазвичай відносять до фінікійського “afar”, що означає “ пил ”. Коли Карфаген став римською частиною, римляни зберегли цю назву, тільки додали до неї суфікс “-са”, що означає “країна” або “край”. Пізніше Африкою стали називати і всі відомі регіони цього континенту, а потім і сам континент. Дякуємо за інформацію!

     Діти, у ваших валізках лежить план вивчення материка. Ознайомимося з ним. А тепер переглянемо міні – фільм про географічне положення, історію та освоєння Африки.
      Робота в малих групах (синтез думок)
   Послухайте інформацію та висловіть свою думку щодо охорони навколишнього середовища Африки.
Великих збитків природі Африки завдає видобування корисних копалин. Бідність африканських держав не дозволяє їм виділяти необхідні кошти на охорону навколишнього середовища. Проблема підсилюється ще й тим, що розвинені держави розміщують на території Африки екологічно небезпечні виробництва, наприклад такі, як переробка радіоактивної сировини, виробництво мінеральних добрив..
     Слідуючою нашою зупинкою буде м. Голковий, шукаємо місце у тіні дерев та виконуємо практичну роботу ( сторінка 54, зошит для практичних робіт).
           Втомилися, трішки перепочинемо, летимо на м. Альмаді та зробимо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Уявімо, що ми з вами – захисники природи і вирушаємо в подорож Африкою. Щоб попасти туди ми повинні потерти чарівну лампу Алладіна (тремо долоню об долоню, щоб руки зігрілися, закриваємо очі і прикладаємо теплі долоні до очей). Перед нами постало справжнє царство фараона, нам не віриться, що ми дійсно в Африці (відкриваємо очі і кліпаємо 5 раз). Відчуваємо справжнє тепло материка, у нас покращується кровообіг очей, зволожується рогівка ока. Ось ми і прибули до водойми, щоб побачити тих, хто забруднює річки. (Робимо поворот очима направо, вліво, вверх, вниз) і тут ми бачимо африканців, що викидають сміття в річку Ніл. Ми підходимо до них і розказуємо їм про небезпеку відходів для екосистеми річки та людини. Потім їх відпускаємо, (дивимось вдалечінь) на захід сонця і (переводимо погляд на кінчик носа) і розуміємо, що ми вже вдома, сидимо за партами в вирушаємо далі в країну знань.
     Останньою нашою зупинкою буде м. Рас – Гафун. Тут ми з вами ознайомимося з його природою та підіб’ємо підсумки по Африці.
   Закріплення вивченого матеріалу 

Прийом «Мікрофон».  Передаючи мікрофон в руки в руки  згадайте, що ви сьогодні бачили та зробіть висновок по темі «Африка»,а потім запишіть його в зошити.

   Домашнє завдання
Опрацювати § 13                                                                                Намалюйте емблему сонячного континенту     (середній рівень)                                   Знайдіть інформацію про опустелювання земель материка      (достатній рівень)                                                                                                      *Скласти сенкан про Африку  (високий рівень)


Тема. ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА. СХІДНОАФРИКАНСЬКІ РОЗЛОМИ ЗЕМНОЇ КОРИ. РЕЛЬЄФ МАТЕРИКА: РІВНИНИ, ГОРИ, ПЛОСКОГІР'Я. ЗАКОНОМІРНОСТІ РОЗМІЩЕННЯ КОРИСНИХ КОПАЛИН
   Мета: сформувати в учнів знання про сучасний рельєф, геологічну будову та корисні копалини Африки, історію розвитку й формування рельєфу материка; розкрити закономірності поширення основних форм рельєфу і корисних копалин; розвивати практичні навички учнів працювати з картами атласу; дізнатися про екологічні проблеми у районі вулкана Кіліманджаро;
   Тип уроку:  урок – обмін інформацією
   Обладнання: фізична карта Африки, карта будови земної кори, атласи, контурні карти, підручники та енциклопедії, що принесли представники груп
ХІД УРОКУ

   І. Організаційний момент
   Доброго дня! Сідайте. Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.
   ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь
   На попередньому уроці ми мандрували з вами дивовижним і загадковим материком, улюбленицею Сонця  –  Африкою.
«... Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати», - говорив М.М. Прижевальский.
І щоб переконатися в справедливості цих слів, сьогоднішній урок є продовженням нашої  мандрівки материком.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Бесіда:
1. Охарактеризуйте за планом географічне положення Африки.
2. Як відбувалось дослідження та освоєння материка?
3. Назвіть найвідоміших дослідників. Розкажіть про них.
4. Як і чому відбувається опустелювання земель Африки?
Прийом «Так - ні»
   Учитель згадує поняття, пов'язані з темою (наприклад, літосферна плита, рухи плит, рифтова зона, вулканізм, рельєф), а учні зна­ходять відповідь, ставлячи навідні запитання, відповідати на які слід лише «так» або «ні».
   Перевірка сенкану про Африку
   Демонстрування учнями емблем материка
   ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
   Розглядаючи план вивчення материка, ми бачимо, що наступним пунктом є вивчення рельєфу та корисних копалин, закономірності їх поширення, та взаємозв'язок з геологічною історією.
   Уже перший погляд на фізичну карту Африки дає нам зрозуміти про неоднорідність і строкатість форм рельєфу цього материка. Чому саме так розташовані гори і рівнини, під дією яких сил вони сформувалися? На ці запитання ми дамо сьогодні відповіді. Але перед цим давайте згадаємо теорію літосферних плит.
Прийом «Приваблива мета»
   Учитель, підсумовуючі знання учнів, зауважує, що Африка — це один із найвищих материків світу. Чому Африку вважають кладовою людства?
   IV.  Вивчення нового матеріалу
Прийом «Навчальний мозковий штурм»
   Для вивчення нового матеріалу клас ділиться на чотири групи, кожна з яких має свою картку - завдання. Вдома ви підготували матеріали по даній темі. А тепер в стислій формі дайте відповіді на запитання.
   Група 1 (розглядає тектонічну будову)
В межах якої літосферної плити лежить Африка?
Які найдавніші тектонічні структури материка?
Який їхній вік? Коли вони утворилися? Де розташовані?
   Група 2 (розглядає форми рельєфу)
Які гори є на материку? Чим вони відрізняються між собою? Де розташовані?
Чи є на материку рівнини? Як вони поділяються за аб­солютною висотою? Яка їх особливість? Де розташовані?
   Група 3 (розглядає зв'язок рельєфу з тектонічною будовою)
Порівняти дві карти атласу: тектонічну та фізичну.
Визначити, яким формам рельєфу відповідають платформи, а яким — області складчастості.
Які сили Землі впливають на формування рельєфу Північної і Південної
Африки, які називають ще Високою і Низькою?
   Група 4 (розглядає закономірності поширення корисних копалин)
Які групи корисних копалин (за використанням) розташовані в межах осадового чохла платформи, а які в передгірських прогинах та в областях складчастості?
Що видобувають у межах виходу кристалічного фундаменту на поверхню платформи (щитах)?
Чи існує закономірність розташування корисних копалин?
Фізкультхвилинка: вправи для втомлених очей
1. Горизонтальні рухи очей: направо-наліво.
2. Рух очними яблуками вертикально вгору-вниз.
3. Кругові рухи очима: за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямку.
4. Інтенсивні заплющення та розплющення очей у швидкому темпі.
Метод: «Навчаючи – учусь»
Обмінявшись інформацією давайте послухаємо матеріал про екологічні проблеми пов’язані з розміщенням на материку вулкану – Кіліманджаро.
   Хоча сильної вулканічної активності Кіліманджаро не проявляє, останнім часом вулкан привертає до себе увагу багатьох дослідників. Справа в тому, що сніжна шапка, що вкривала вершину гори 11 тисяч років з останнього Льодовикового періоду, швидко тане. За останні 100 років обсяг снігу і льоду зменшився більш ніж на 80%. У 2002 році багато експертів вже передбачали повне зникнення льодовика протягом 15 років. У березні 2005 року з'явилося повідомлення, що пік практично повністю звільнився від льоду вперше за останні 11 тисяч років. Вважається, що викликано це не зміною температури, а скороченням кількості снігопадів. Мабуть, знищення лісів в останнє століття серйозно зменшило кількість водяної пари, що досягає вершини Кіліманджаро і випадає там у вигляді снігу.
     У районі Кіліманджаро є багато проблем екологічного характеру, наприклад, підтримання екологічної рівноваги і збереження незайманої природи. Велика їх частина пов'язана з діяльністю людини: браконьєрстом, розвитком землеробства і туризму. Ще в 1921 році для захисту джунглів було засновано заповідник. Щоб врятувати цей регіон, в 1977 році було створено національний парк Кіліманджаро площею близько 756 км². Він охоплює територію навколо гори і район плоскогір'я Шира, а також вершини Мавензі і Кібо.
   V. Підсумок уроку
 Скласти кросворд: Геологічна будова Африки» (8 -10) термінів.
   VІ.  Домашнє завдання
1. Опрацювати текст параграфа 14.
2. Виправити помилки в контурній карті ( стор. 29, практ. зошит) (середній та достатній рівень)
3. Знайти цікаві розповіді про рельєф материка та видобуток корисних копалин мешканцями Африки (високий рівень) 

                                            Тема: «Води суходолу Африки»

   Мета уроку:
Освітня: познайомити школярів з найбільшими річковими системами Африки, їх живленням та режимом, характером течії річок.
Розвиваюча: Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. 

 Виховна: Сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи. Сприяти екологічному вихованню учнів, на основі матеріалу про використання людиною внутрішніх водойм Африки та їх охорону.

 Тип уроку: урок - гра
 Обладнання:
• фізична карта Африки;
• атласи школярів;
• авторська презентація  «Внутрішні води Африки»;
• листи опорно-інформаційних схем школярів.
                                                  Хід уроку:


   І Організаційний момент:
·        привітання;
·        перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на позитив – прослуховування шуму моря із закритими очима.

   ІІ Актуалізація опорних знань учнів:
Щоб розпочати гру по новому матеріалу, перевіримо знання основних термінів та понять, які можуть бути використані під час вивчення теми:
1. «Мозковий штурм»:
-         Які води входять до складу вод суходолу?
-         Від чого залежить розподіл внутрішніх вод материка по його території?
-         Що таке річка?
-         Які бувають річки за характером течії?
-         Які ви знаєте типи живлення річок?
-         Що таке режим річки?
-         В чому заклечається робота річок?
-         Назвіть складові частини річки?
-         Озеро – це?
-         Яке значення вод для людини?
2. Розповідь учнів про видобуток корисних копалин мешканцями Африки
3. Робота з картою
 ІІІ Мотивація навчально – пізнавальної діяльності:
   Наявність, об’єм та якість поверхневих вод – фактори, важливі для будь-якої території, а для Африки, сухого материка, з його великими пустелями, недостатньою кількістю опадів, з великою випаровуваністю – особливо.
   Сьогодні на уроці ми дізнаємося про особливості вод Африки, пошукаємо відповідь на питання:
«Чому використання водних ресурсів на материку гостра проблема?»
Методичний прийом: «Дивуй»
o   Найдовша річка світу – Ніл;
o   Найповноводніша річка східної півкулі – Конго;
o   Найдовше прісноводне озеро світу – Танганьїка;
o   Друге за площею озеро світу – Вікторія;
o   Друге за глибиною озеро світу – Танганьїка.         

   ІV Вивчення нового матеріалу:

   Організація роботи по групах:

   З метою раціонального використання часу я пропоную розподілити матеріал, який нам треба опрацювати за темою по групам. Кожна група розподіляє обов’язки, обирає відповідального і того, хто буде слідкувати за часом.
   Використовуючи карти атласу, текст підручника, додатковий матеріал:

І група:
Визначити особливості річок Африки, а саме:
-         Встановити:
Головні річкові басейни;
Найбільші річки;
Характер течії річок;
Режим та живлення річок.
ІІ група:
Визначити особливості озер Африки, а саме:
-         Встановити:
Особливості розміщення озер на території материка;
Типи озер за походженням улоговин та за солоністю.
-         Скласти план-схему відповіді.
Фізкультхвилинка
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
І звели лопатки.

   Міні – практикум:

   Ми отримали багато корисної інформації про поверхневі води материка Африка.

   Тепер я пропоную вам позначити і підписати на контурній карті «Африка. Фізична карта» (стор. 54 зошита для практичних робіт) річки, озера, водоспади Африки, які були розглянуті в темі, згідно правил оформлення контурної карти).

V Закріплення знань та вмінь учнів:
Порівняйте у вигляді таблиці екологічні проблеми річки Ніл та Конго, звернути увагу на те, що ці дві водойми належать до вісімки найбільш забруднених річок світу.
   VІ Підсумки уроку:
 Робота з картою: по черзі групам показати на карті водний об’єкт Африки та його назвати
   Рефлексія уроку:
   Мені цікаво дізнатися у вас:
-         що сьогодні на уроці вам запам’яталося?
-         що більше всього вам сподобалося?
-         що сьогодні вам вдалося, а що ні?
   VІІ Домашнє завдання:

-         Опрацювати 18 параграф підручника (автор В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова);
-         Розробити візитку річок Африки (середній та достатній рівень)
-         Скласти проект: «Використання та забруднення вод материка» (високий рівень)

Тема: Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Природоохоронні території Африки

Мета: формувати в учнів знання про основні види стихійних явищ , екологічні проблеми та природоохоронні території Африки, сприяючи розвиткові комплексного світосприйняття шляхом екологічного виховання.
Завдання уроку:
 –  розширити та закріпити знання учнів  про особливості природи Африки;
 – вивчити основні види стихійних лих на території материка та його екологічні       проблеми;
– ознайомити учнів із природоохоронними територіями материка;
– сприяти розумінню цілісності природи;
– поглибити вміння учнів встановлювати причинно - наслідкові зв’язки;
– розвивати навички роботи з картою, просторово логічне мислення, пам'ять;
– виховувати культуру спілкування;
–сприяти розвитку соціально-активної особистості, здатної цінувати та оберігати навколишнє      середовище.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: фізична карта Африки, підручники, зошити, атласи, мультимедійна презентація.

Хід уроку.
І. Організаційний момент.
 Привітання.
– Ви сьогодні йшли до школи та напевно не дуже комфортно себе почували, бо на вулиці осінь і майже не дає тепла наше сонечко. Так би хотілося повернутися в літо, або потрапити в теплі краї. Ми живемо в Україні, далеко від Африки, та я впевнена, що майже кожний із вас хотів би побувати на території цього материка. Але якщо ви хочете здійснити таку подорож, ви повинні знати, що вас там очікує, чи справді така вже лагідна й привітна Африка? Сьогодні ви маєте прекрасну можливість отримати необхідні знання, продовжуючи вивчати тему Африка. Нехай епіграфом до нашого уроку стануть слова Т.Мартинюка «Будь яка діяльність або бездіяльність призведе до певного результату… Тільки якого?». Даний вислів стосується не лише  нашого уроку але й кожного з вас у даний момент часу. Важливо, щоб ви розуміли, що кожна хвилина вашого життя проектує ваше майбутнє. Тому хотілось би сьогодні бачити вас активними, цілеспрямованими, готовими до роботи. 
ІІ. Актуалізація набутих знань, перевірка вивченого матеріалу.
1. Прийом «Картографічна розминка»
Учитель:
 – На нас уже чекає наш добрий знайомий професор Паганель, як завжди ми маємо отримати від нього дозвіл на подальші дослідження материка. Спершу він хоче перевірити ваші знання географічної карти. Подорожуючи Африкою,  він відвідав багато географічних об’єктів, що зараз приховані за цифрами. Професор хотів би, щоб ви їх назвали. За кожну правильну відповідь ви отримаєте сувенір із Африки (за кожну правильну відповідь учні отримують фішку у вигляді сувеніру).
2. Прийом «Географічна мозаїка»
 – Професору також потрібна ваша допомога. Після подорожі материком він хоче видати книгу про природні зони Африки з ілюстраціями. У нього чимало фотографій представників органічного світу, але він як завжди все переплутав. Допоможіть йому назвати зображених рослин та тварин та вкажіть представниками яких природних зон вони є.
3. Прийом «Цифровий диктант»
 – Професор хоче з’ясувати наскільки добре ви знаєте особливості природних зон. Вам необхідно уважно слухаючи характерні риси визначити назву природної зони. Перед вами відповідні коди кожної природної зони.
(Учні працюють із листами контролю, а після закінчення диктанту обмінюються та здійснюють взаємоперевірку в парах.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
 – На території материка Африка знаходиться одне з чудес світу – єгипетські піраміди. На одній із них, а саме піраміді Хеопса, учені знайшли такий напис «Люди загинуть від невміння користуватись силами природи і незнання істинного світу». Так, дійсно, сили природи надзвичайно могутні і людству не можна з ними не рахуватися, особливо ж, коли мова йде про стихійні явища. І напевно, ключі успішного і гармонійного існування людства в знаннях.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку(слайд 9).
  – Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати формувати знання про особливості природи Африки. Зокрема,  розглянемо стихійні явища, екологічні проблеми та ознайомимося з природоохоронними територіями материка.
   Основне наше завдання – визначити, як діяльність людини впливає на природу. А що б ви хотіли дізнатися під час вивчення даної теми?
 – Я допоможу вам знайти відповіді на ваші запитання, але в свою чергу хочу, щоб ви в кінці уроку відповіли на моє питання (слайд 10)
2.  Постановка проблемного питання:
« Україна – європейська держава, що знаходиться на далекій відстані від країн Африки. Чи можна стверджувати, що людська діяльність на території африканського континенту має вплив на середовище існування українців?».
3. Стихійні явища природи. Прийом «Викликаю асоціацію»
 – Які асоціації викликає у вас поняття «стихійні явища»? які стихійні явища вам відомі, наведіть приклади? Розкрийте зміст поняття стихійні явища
(учні опрацьовують матеріал підручника,  усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).
 – Які ж стихійні лиха найбільш поширені на території Африки? Визначте їх негативний вплив на розвиток господарства й життя населення.
(робота з підручником).
 – Які з даних стихійних лих можна спостерігати на території України?
Порівняння масштабів стихійних явищ в Україні та на території Африки.
(надання додаткової інформації вчителем)
  4. Екологічні проблеми.
Учитель:
– Учені помітили, що за останні століття значно збільшилися масштаби проявів стихійних явищ, вони дійшли до висновку, що на розвиток багатьох стихійних лих впливає загострення екологічних проблем, викликаних людською діяльністю. Що ж розуміють під екологічними проблемами?(учні опрацьовують матеріал підручника,  усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).
Робота в групах.
 – Для вивчення екологічних проблем материка вам необхідно об’єднатися в чотири робочі групи. Кожна група отримує картки, на яких зазначені види діяльності людей та їх наслідки. Спираючись на власні знання та матеріал підручника, доберіть необхідні вам картки та розмістіть  їх у логічній послідовності: причина – наслідок. На чистому аркуші запропонуйте можливі шляхи вирішення даних проблем. Від кожної групи визначте доповідача та асистента. Маєте три хвилини на виконання завдання.
(Після обговорення  групи звітуються).
Учитель:
– Виділіть, на ваш погляд, найголовніші екологічні проблеми материка.
– Які з названих проблем, на вашу думку, можуть призвести до негативних наслідків не лише на території Африки, а й на території всієї планети?
5.     Природоохоронні території.
Учитель:
 – Безумовно, людська діяльність у даній ситуації може призвести до серйозних негативних наслідків і людство вже робить перші кроки для вирішення екологічних проблем та збереження природи. Яскравим свідченням цього є створення природоохоронних територій, що займають значну площу на території Африки.
«Картографічний практикум»(учні працюють  з картами атласу та дають відповіді на наступні запитання)
 – Наведіть приклади природоохоронних територій Африки?
 – Які з них розміщуються в межах зон вологих та перемінно-вологих екваторіальних лісів? У межах пустель та напівпустель? У зоні саван і рідколісся?
 – У якій зоні розміщується переважна більшість національних парків та заповідників?
Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати


V.               Закріплення вивченого матеріалу.
Учитель:
– Більшість природоохоронних територій Африки відкриті для відвідувачів. Багато туристичних компаній пропонують захоплюючі маршрути й даний вид туризму користується великою популярністю. Чи хотіли б ви побувати в одному з національних парків сонячної Африки? Зараз  отримаєте таку можливість. Сьогодні маєте змогу переглянути відео сюжет про деякі з національних парків материка. Під час перегляду, з’ясуйте в межах яких природних зон вони розміщені,  які саме тварини охороняються на їх території, наведіть приклади співіснування людей та дикої природи в їх межах?
Перегляд  та обговорення відео сюжету.
Повернення до проблемного питання.
VІ. Підведення підсумків уроку
Учитель:
 – Сьогодні збереження середовища існування людини стало однією з найважливіших проблем людства. В останні десятиліття задоволення економічних потреб суспільства призводить до загострення екологічних проблем. Проблема збереження середовища вже не є проблемою одного покоління однієї країни чи регіону, це проблема всієї планети. Учені дійшли до ідеї сталого розвитку суспільства, основним напрямком якого є екологічний, суть якого в гармонійному існуванні людей та природи. Я сподіваюся, що в майбутньому кожен із вас стане особистістю, здатною цінувати природу оберігати її та жити таким чином, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу, а отже особистістю здатною втілювати основну ідею сталого розвитку суспільства в життя. Пам’ятайте, що турбуючись про найближче до нас середовище існування, ліс та річку поряд із нами, ми зберігаємо всю планету для майбутніх поколінь. Ми не лише громадяни України, ми громадяни планети Земля. Повертаючись до епіграфу уроку, хотілося б дізнатися від вас, до чого може призвести людська бездіяльність на даному етапі розвитку суспільства? Яких дій чекають від нас майбутні покоління?
VII. Оцінювання учнів
VIIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника, вивчити поняття.
2.     Достатній та середній рівень знань: переглянути відео сюжети про національні парки Африки, завантажені в комп’ютерному класі, визначити в яких природних зонах вони розташовані.
3. Високий рівень знань: розробити проект рекламного буклету для туристичної фірми про один з національних парків Африки. 


Виступ екологічної агітбригади «Ноосфера»
Екологічна казка  «Ліс – наш дім»
   Мета: виховувати ціннісне ставлення особистості до природи,
розвивати екологічну свідомість та повагу до своєї місцевості;
   Методичне забезпечення: костюми лісових тварин, декорації лісу – дерева, гриби, пеньки
   Очікувані результати: оберігати навколишнє середовище, екологічна грамотність особистості
Сценарний хід виступу
Дівчина 1.
   Доброго дня, вас вітає екологічна агітбригада – «Ноосфера». Прослухайте нашу казку – «Ліс – наш дім». Кругом тихо, аж тут вибігає схвильований зайчик.
Зайчик
   Я – житель лісу, хочу вам розповісти історію про життя у нашому лісі. Раніше все було кругом зелене, запашне, чисте, але у наш ліс увірвалась людина ХХІ століття, яка хоче приватизувати мою домівку, вона вирішила побудувати мережу фабрик і ресторанів у лісі. З того часу я не сплю ночами, все уявляю на що перетворяться наші зелені легені. А в тім дивіться самі.
Людина ХХІ століття
Ліс я вправно поруйную,
І заводи побудую,
Газ і світло проведу,
І дорогу прокладу.
Буду гроші заробляти,
І у бізнес їх вкладати,
Ліс я весь приватизую,
І кущі я покорчую.
Так, так, так, мешканці лісу будуть не в захваті від моїх ідей, але для мене найголовніше це слава і прибутки.
Дівчина 2. 
Як я хочу рано – вранці встати,
По дорозі босоніж піти,
І від страху очі не ховати,
Від екологічної біди.
Буду я природу шанувати,
З нею радість свою розділю,
На землі ніколи і ніхто,
Не любив, як я, як я її люблю.
Ми кличем вас у  світ чудової природи,
Де не буде горя, нещастя, проблем і бід,
Де багато, багато води,
Де ростуть ряснії сади
Де зможете ви це зберегти.
Дівчина 1.
   Знищення лісів призведе до накопичення вуглекислого газу в атмосфері, це дасть поштовх парниковому ефекту, зникне органічний світ. Шановна пані, послухайте мене, я вас благаю не нищіть домівки сотні жителів, у них також є маленькі діти.
Лисичка
Уявіть таку картину,
Хтось украв вашу дитину,
Відібрав житло і дачу,
Документи у придачу,
Відібрали воду, стало все жахливе,
Ви тоді будете щасливі?
Людина ХХІ століття (мелодія «Прекрасное дальоко»)
Захотіла я прибутки наскладати,
І природі болю завдати,
Не задумалась я на 1 хвилину,
Як житиме моя дитина.
     Майбутнє далеке,
     Не будь до нас жорстоке,
     Не будь до нас жорстоке,
     Жорстоке не будь.
     Я буду виправлятись,
     Не буду будуватись,
     Здоровя берегтиму,
     Для кожної людини.
Лисичка
Подивись уважно і запам’ятай,
Це довкілля чарівне, людино,
Це Земля наша рідна, чудовий наш край,
Мила серцю – моя Україна!

Тема: Градусна сітка. Географічні координати
Мета; ознайомитись із правилами відліку географічної широти та довготи;
навчитись визначати координати та відстані за географічною картою;
розвивати пам'ять і логічне мислення;
виховувати інтерес до предмету;
Тип уроку: комбінований
Методи: практичні, словесні, наочні
Обладнання: фізична карта півкуль, підручник, проектор, ноутбук, відеоматеріал, картки
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1)    Робота з картками
* Перевести масштаб:
1: 10 000
1: 2500
1 см – 500м
1 см – 6 800м
* Задача.  Обчисліть відносну висоту горба, якщо його абсолютна висота дорівнює 550 м., а горизонталь біля підошви проведена на висоті 240 м.

Тестові завдання
1. Найточніше сторони горизонту визначають за:
а) барометром,  б) компасом  в) рулеткою
2. Коричневими точками на карті зображують:
а) будівлі   б) луки   в) піски
3. Найпростіший план місцевості називають:
а) макетом    б)  схемою     в) графіком
4. Відстань звивистої дороги  на плані місцевості вимірюють:
а) ниткою  б) олівцем  в) нівеліром
5. Корисні копалини позначають:
а) способом ареалів  б) ізолініями  в) способом значків
6. Пояснення умовних знаків за полями географічної карти називають:
а) описом  б) легендою  в) твором
Звучить мелодія: «Шум моря»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІY. Вивчення нового матеріалу:
Презентація про географічні координати
Y. Фізхвилинка -1

Щось не хочеться сидіти, 


треба трохи відпочити: 



Руки вгору, руки вниз, 



На сусіда подивись; 



Руки в боки, руки вгору, 



Руки вище підніміть, 



а тепер їх відпустіть. 



Плесніть в руки кілька раз: 



до роботи, все гаразд !!!

Фізхвилинка -2
Витягніть руку вперед, стежимо поглядом за нігтем пальця, повільно наближаємо його до носа, а потім так само, повільно відсуваючи назад. Повторіть вправу 5 разів.
YІ. Кросворд: Відгадаймо!»
YІІ. Задача. Літак вилетів з міста з координатами 38° пн. ш., 121° зх. д. до міста з координатами 42° пн. ш., 74° зх. д. Визначте назви міст та відстань між ними.
YІІІ. Прийом «Вірю – не вірю»
Меридіани  - це уявні лінії, що простягаються від полюса до полюса. (так)
Паралелі розташовані відносно нульового меридіану. (ні)
Градусна сітка дає змогу визначити напрямки на карті. (так)
Широта буває західна і східна. (ні)
Україна розташована у південній півкулі. (ні)
Д/З
- параграф 15 - 16
- визначити координати 5 вершин гір
- скласти сенкан про географічну карту


Тема: Географічне положення Австралії. Історія дослідження, рельєф та корисні копалини
Мета: - вивчити особливості природи Австралії; удосконалити роботу з картою; ознайомитись із рельєфом та корисними копалинами материка;
- розвивати пам'ять і логічне мислення;
- виховувати інтерес до природи континенту;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи: словесні, практичні, наочні
Обладнання: фізична карта Австралії, атласи, картки, мультимедійне забезпечення, додаткова література
Література: С.Л.Капіруліна     «Географія материків та океанів»
                          В.Ю.Пестушко

Очікувані результати: дізнатись детальніше про Австралію та вміти позначати на карті географічні об’єкти
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Девіз уроку:
Наш світ – корабель,
На якому розум – вітрило,
А думки – кермо.
Міркуємо, працюємо разом.
Як ви розумієте цей вислів?

ІІІ. Визначення емоційного стану на уроці
На початку та в кінці уроку ми з вами визначимо емоційний стан кожного із вас. Для цього вам необхідно підняти догори картку певного кольору: червона картка означає, що у вас хороший настрій, біла – означає сум, а блакитний ведмедик є символом байдужості. Я бачу, що дехто з вас хвилюється, для того, щоб зняти напруження потрібно помасажувати кінчики пальців. Посміхніться і налаштуйтесь на позитив.
ІV. Мотивація навчальної діяльності:
«Найдивовижніша, найнелогічніша країна на Землі! Це земля парадоксів, що заперечує закони природи». Ці слова взяті з книги Жюля Верна «Діти капітана Гранта». Австралія материк чудернацький, бо все там навпаки для нас: в січні – літо, дерева взимку скидають не листя, а кору, через пустелі без сокири не пройдеш, а тварини мають сумки. Цікаво вам дізнатись про такий материк?
V. Повідомлення теми і мети уроку:
Тема нашого уроку – Географічне положення, історія дослідження, рельєф та корисні копалини Австралії. На цьому уроці ми дізнаємось про крайні точки материка, історію дослідження та рельєф континенту, навчимось наносити на контурну карту основні географічні об’єкти. Отож, вирушаємо в подорож!
VІ. Вивчення нового матеріалу:
Учень 1. (Віка)
Південний тропік перетинає Австралію посередині. Крайньою північною точкою є мис Йорк, південною – мис Південно – Східний, західною – мис Стіп – Пойнт, а східною – мис Байрон. Австралія – компактний материк, площа 7,7 млн.км квадратних. Берегова лінія порізана слабо. Материк омивається морями Тихого та Індійського океанів. – Кораловим, Тасмановим, Арафурським, має 2 великі затоки: Карпентарію, Велику Австралійську. На південному сході є острів Тасманія та нова Зеландія, а на півночі є острів Нова Гвінея. Холодна течія Західних Вітрів омиває материк на заході, а на сході є Південна Пасатна течія – тепла.
Перегляд мультимедійного забезпечення про географічне положення.
Учень 2. (Настя)
Я хочу розповісти про дослідження материка. Для цього я опрацювала книгу Жюля Верна «Діти капітана Гранта». Паганель – герой книги розповідав, що Австралія була відкрита для світу пізніше ніж інші материки. Велику роль у дослідженні відіграли європейці. Спочатку Австралію називали Новою Гвінеєю. На початку 17 століття іспанський мореплавець Луїс Торрес довів, що це острів. Він перший побачив північні береги нового материка. У середині 17 ст. Абель Тасман вперше обійшов цей материк з півдня. У другій половині 18 століття східне узбережжя досліджував англійський мореплавець Джеймс Кук. Тільки на початку 19 ст. англієць Метью Фліндерес уперше проплив навколо материка і назвав його. Автор книги сказав, що Австралія найцікавіший край на всій землі, його природа дивувала, дивує і ще здивує вчених світу.
Учень 3. (Аліна)
Поверхня Австралії переважно рівнинна і є найнижчою з – поміж інших материків. Її середня висота становить 215 метрів. Австралійській платформі відповідає у рельєфі Західноавстралійське плоскогір’я із середніми висотами 300 -400 метрів. Центральна частина платформи є величезним прогином, укритим чохлом осадових відкладів потужністю у кілька кілометрів. Тут утворилась Центральна низовина. На сході материка є Великий Вододільний хребет. На півдні є гори Австралійські Альпи з вершиною гора Косцюшко, висотою 2230 м. На півдні Західноавстралійського плоскогір’я є чимало карстових форм рельєфу: лійки, борозни, печери.
Учень 4. (Оксана)
В Австралії є значні запаси корисних копалин. Найбільші родовища зосереджені на Австралійській платформі. З магматичними породами фундаменту пов’язані рудні корисні копалини: залізні, алюмінієві, уранові руди. В осадовому чохлі зосереджені нерудні копалини, вугілля, нафта, газ. У центральних районах є поклади солі та гіпсу. До 1851 року австралійський континент є англійською колонією. Там були знайдені родовища золота і тому тут розпочалась золота лихоманка. За 10 років населення збільшилось у 2 рази. У 1856 році тут було знайдено 95 тонн золота. Саме в Австралії знаходиться найбільший кар’єр шириною 2 км. і довжиною – 3 км., глибина сягає 400 км. Найбільший у світі самородок золота під назвою «бажаний незнайомець» вагою 70 кг. знайшли у штаті Вікторія у 1869 році.
Вчитель:
А тепер проведемо роботу з контурними картамиУ своїх практичних зошитах на сторінці 56 нанесіть географічні об’єкти (крайні точки, моря, затоки, острови).
Прийом «Сенкан»
Узагальнення ми з вами проведемо у вигляді японської поезії. Ви спробуєте скласти вірш сенкан, у першому рядку якого має бути слово іменник, у другому рядку 2 прикметники, у третьому рядку – 3 дієслова, у четвертому – 4 слова, що пов’язані між собою, у п’ятому  - слово синонім до першого слова у вірші. Наприклад:
Австралія,
Найменша, найсухіша,
Знаходиться, омивається, зацікавлює,
Австралія – найсухіший материк Землі,
Континент.
Прийом «Мікрофон»
Кожен із вас передаючи мікрофон наступному учневі має відповісти на одне запитання. Що для вас дав сьогоднішній урок?
Визначення емоційного стану в кінці уроку.
Заповнення таблиці: Порівняльна характеристика Австралії та Африки
Ознаки порівняння
Австралія
Африка
Основа материка


Плоскогір’я


Низовини


Гори


Домашнє завдання
Параграф 25, підготувати додатковий матеріал про води суходолу Австралії, кросворд

Тема: Рекреаційні ресурси світу

Мета: ознайомитись із туристичними маршрутами світу;
-         вивчити екологічно найчистіші країни;
-         дізнатись більше інформації про наймодніші пляжі світу.
Тип уроку: урок – семінар (захист проектів)
Методи: словесні, практичні, наочні
Обладнання: підручник, атлас, картки із завданнями, слайди із захистами проектів, мультимедійна дошка, проектор
Очікувані результати: вміння створювати проекти по рекреаційним ресурсам світу
Хід уроку
І. Організація класу
Доброго дня! Сьогодні проведемо наш урок за допомогою політичної карти світу, мультимедійної дошки та проектора. Давайте перевіримо ваш настрій на початку уроку, для цього слід підняти догори кружечок певного кольору: червоний означає, що у вас хороший настрій, фіолетовий – хвилювання, синій – у вас поганий настрій. На минулих уроках ми вивчали природні ресурси світу, домашнє завдання перевіримо за допомогою тестів. На аркушах паперу вам необхідно зазначити правильну відповідь.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Тестові завдання на мультимедійній дошці

1)Лісові ресурси є:
А) вичерпні і відновні;
Б) вичерпні і невідновні;
В) невичерпні і відновні;
Г) невичерпні і невідновні.
2) Початок річки називають:
А) гирлом;
Б) витоком;
В) дельтою;
Г) Світовим океаном
3) 2,5 % усієї планети становить:
А) морська вода;
Б) прісна вода
4) Невикористані землі характерні для:
А) Африки;
Б) Австралії;
В) Антарктиди.
5) Скільки % електроенергії йде на освітлення у європейських країнах?
А) 15%;
Б) 13%;
В) 20%;
Г) 35 %.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Домашнім завданням вам було створити проект по рекреаційним ресурсам світу. У кожної команди була певна мета: команда №1 – екологічна, №2 – туристична , №3 – краєзнавча.
Просимо капітана команди №1. (представлення проекту –
«10 найчистіших країн світу»).
Команда №2 – створила відео кліп на тему: «Рекреаційні ресурси світу»
(представлення проекту).
Третя команда підготувала проект рекреації по місту Рівне.
(захист проекту).
Вчитель:
Кожен із проектів заслуговує уваги, у них розкрита проблемна мета.
Гра «З’єднай ланцюжок»
На картках у вас є страви та країни, з’єднайте стрілочками популярність певних продуктів та їх країн.
Узагальнення:
1.  Створіть вірш у японському стилі «Сенкан», для цього вам необхідно у першому реченні тільки один іменник, у другому – два прикметники, у третьому – три дієслова, що стосуються даного іменника, у четвертому – чотири слова різні, щоб вийшло речення, у п’ятому – одне слово – синонім до першого.
Сенкан
1 іменник
2 прикметники
3 дієслова
Речення з 4 слів
Слово – синонім до першого
Наприклад:
1. Україна
2. красива, неповторна
3. омивається, розміщується, знаходиться
4. Україна має рекреаційні ресурси
5. Держава
2. Міні – твір: «Країна моєї мрії»
3. А тепер давайте перевіримо ваш настрій у кінці уроку.
V. Домашнє завдання:
Першій команді – нанести на контурну карту основні рекреаційні міста світу.
Другій – скласти кросворд по даній темі,
а третій групі – знайти інформацію про одну із європейських країн у плані рекреації.

Фрагмент уроку закінчений, до побачення!



Немає коментарів:

Дописати коментар